lördag 19 december 2015

Nya kurser/specialsök och apportering!

Jag och Majk har gått världens roligaste kurs i specialsök hos Motiverade hundar.
Specialsök är när hunden lär sig urskilja ett preparat (en lukt) bland många andra. Vi fick lära oss att urskilja te. Man börjar på en sån där rolig plattform och sen (bör) man bygga en golvbana och skaffa burkar själv. Majken visar sig vara en riktig klippa på nosarbete, eller hon är faktiskt bra på allt hon företar sig!
Vid sista tillfället fick vi prova på rumssök, det var riktigt skoj och vilken bra aktivitet för alla hundar som aktivering. Man kan lära hundar söka ja i princip vad som helst: narkotika, människor, cancer eller varför inte kantareller. Nu har vi lärt oss metoden kommer vi att fortsätta på egen hand, eftersom jag inte kunde hänga med gänget under fortsättningskursen till våren, helt fel datum för min del. Tänker introducera Alice i träningen också.

Alice och jag har börjat en instruktörskurs för Elsa och Lena (tjejerna bakom boken Apportering  till vardag och fest) och vi har haft vår första helg! Det var ett kompetent gäng instruktörer som samlades på Hallå hund, fantastiska dagar & många skratt ;-).
Nya träningsmål för 2016 är satta, och idag har jag anmält oss till en helg för Eva Bodfält i juni. Så inför 2016 satsar jag och tollarflickan på apporteringen, hinner vi tränar vi lite freestyle också för skoj skull.
/ Julstöket hoppas jag ska komma igång under helgen och gärna lite julkänsla på det.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar